STRATEGI KOMUNIKASI PEMASARAN HIJAB DAN MAKANAN DAPOER KUDIL MELALUI MEDIA SOSIAL
Keywords:
Strategy, Communication, Social Media, Dapoer KudilAbstract
The This research is motivated by the fact that Dapoer Kudil uses social media to promote its products and has been proven to increase sales turnover of its products every year. Meanwhile, theoretically, the marketing communication strategy is an effort to introduce products to consumers which is very important because it relates to the success that will be obtained by sellers both through online and offline marketing. Therefore, this research formulates the problem and objectives, the communication process carried out by Dapoer Kudil in marketing its products through social media. This study uses a descriptive type of research with a qualitative approach, namely analyzing the marketing communication strategy carried out by Dapoer Kudil social media. Researchers get the data from the results of interviews, observations and documentation. The results of this study conclude that, the communication process carried out by the Dapoer Kudil social media account is a directed communication strategy, and includes a communication component. The influence of the use of social media on the marketing of Dapoer Kudil products is proven by the increase in sales turnover every year.
Downloads
References
Kitab Terjemahan :
Departemen Agama RI. 2009. Mushaf Al-Quran dan Terjemahan. Jakarta: Pustaka Al Kautsar
Buku:
Agatha, Kelly S. 2015. “Peranan Instagram Sebagai Media Komunikasi Bisnis Online”. Skripsi. Medan: Sumatera Utara
Ahmad at-Thariqi. (1984). Ahkam al-Ath?imah fi asy-Syari?ah alIslamiyyah. Riyadh: 1984.
Al-Husainan, Khalid. (2012). Ensiklopedi Mini Muslimah: Panduan Praktis Fikih Muslimah. Solo: Pustaka Arafah
Amrin, Abdullah. (2000). Strategi Pemasaran Asuransi Syariah. Jakarta: PT.Grasindo.
Arifin, M. (2008). Psikologi Suatu Pengantar. Jakarta: Bumi Aksara
Assauri, Sofjan. (2011). Manajemen Pemasaran. Jakarta: Rajawali Pers.
Baidan, Nashiruddin. (1999). Tafsir bi al-Ra’yi Upaya Penggalian Konsep
Wanita dalam AlQur’an, cet. I. Yogyakarta : Pustaka Pelajar
Budianto, Heri. (2011). Ilmu Komunikasi Sekarang dan Tantangan Masa Depan. Jakarta: Kencana.
Cangara, Hafied. (2005). Pengantar Ilmu Komunikasi. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Cangara, Hafied. Perencanaan dan Strategi Komunikasi. Jakarta: PT Rajawali. Cet. I, Jilid IV.
Dahlan, Abdul Azizi. (1997). Ensiklopedi Hukum Islam. Jakarta: PT. Ichtiar Baru Van Hoeve,
Darby Jusbar Salim. (1984). Busana Muslim dan Permasalahannya. Jakarta: Proyek Pembinaan Kemahasiswaan Direktorat Jendral Pembinaan Lembaga Islam Departemen Agama R.I.
Departeman Pendidikan dan Kebudayaan RI. (1998). Kamus Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka. Cet I Departemen Agama RI. (2009). Al-Qur?an dan Terjemahnya. Bandung: PT. Sygma Examedia Arkanleema.
Departemen Agama RI. Al-Hikmah Alquran dan Terjemahan. Bandung: CV Penerbit Diponegoro. ekonomi-syariah@yahoogroups.com, 12 Juni 2009
Fandi, Tjiptono. (1995). Strategi Pemasaran. Jakarta: Andi.
Hanafi, M. Hamdan. (2003). Manajemen, (Yogyakarta: Unit Penerbit, 2003)
Haryanto, “Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Media Komunikasi Komunitas
Pustakawan Homogen Dalam Rangka Pemanfaatan Bersama Koleksi Antar Perguruan Tinggi” EduLib, 5 (1), 83-86.
Hermawan, Agus. (2012). Komunikasi Pemasaran. Jakarta:Erlangga.
http://fe.umj.ac.id/index.php?option=com, Rozali, Manajemen Pemasaran Islam
Ibnu Manzhur, Lisan al-Arab, (Beirut: Dat Al-Fikr, t. th), Juz XV Ismanto. 2017. “Strategi Pemasaran Produk dalam Mempromosikan Melalui Media Online”. Skripsi. Yogyakarta: UIN Sunan Kalijaga.
Internet World Stats. 2016. "Asia". Diakses 30 Juli 2021 pukul 8:33 WIB dari http://www.internetworldstats.com/asia.htm
Jasmani. (2004). Hijab, Jilbab Menurut Hukum Fikih. Jakarta: Pustaka Firdaus.
Kaplan, Andreas M, Haenlein, Michael. (2010). “Users of the world, unite! The Challenges and Opportunities of Social Media”. Business Horizons.
KBBI Daring: Pencarian dalam http://kbbi.kemdigbud.go.id, Diunduh pada tanggal 19 Januari 2018.
Komunikasi, Rumah. 2014. "Komunikasi Politik: Pengertian, Unsur, dan Proses" http://www.rumahkomunikasi.com/2014/10/strategi-komunikasi-pengertiandan). Diakses pada Tanggal 21 April 2021 jam 17.57.
Kotler, Philip. (1997). Manajemen Pemasaran. Jakarta: PT Prehalindo.
Kotler, Philip. Marketing. (Herujati Purwoko, Terjemahan)
Kotler,philip dan Keller. (2009). Manajemen Pemasaran. Jakarta:Erlangga.
Liliweri, Alo. (2011). Komunikasi Serba Ada Serba Makna. Jakarta: Kencana.
M.Quraish Shihab, Jilbab Pakaian Wanita Muslimah,
Maftukhah, Eni. 2013. "Komunikasi Layanan Kepada Pelanggan”. Diakses pada tanggal 21 April 2021 jam 15.50 WIB dari
http://garmenstudionline.blogspot.com/2013/01/komunikasi-layanankepada-pelanggan.
Marius dan Sapto Anggoro. (2015). Profil Pengguna Internet Indonesia 2014. Jakarta : Asosiasi Penyelenggara Jasa Internet Indonesia.
Morissa dkk. (2010). Teori Komunikasi Massa. Bogor: Ghalia Indonesia.
Nasrullah, Rulli. (2015). Media Sosial: Perspektif Komunikasi, Budaya, dan Sosioteknologi. Bandung : Simbiosa Rekatama Media.
Ngalimun (Ed). (2017). Ilmu Komunikasi Sebuah Pengantar Praktis. Yogyakarta: PT Pustaka Baru Press.
Nurjaman, Kadar Dan Khaerul Umam. (2012). Komunikasi Public Relation. Bandung: Pustaka Setia.
Nurjaman, Kadar. (2014). Manajemen Perusahaan. Bandung: Pustaka Setia.Onong Uchana Efendy, Dinamika Komunikasi
Puntoadi, Danis. (2011). Menciptakan Penjualan Melalui Media Sosial. Jakarta: PT Elex Komputindo
Rahayu, Maulida. 2014. “Strategi Komunikasi Pemasaran dalam Bisnis Kuliner Berbasis Mix Media”. Skripsi. Yogyakarta: UIN Sunan Kalijaga
Ratna Wijayanti, Jilbab Sebagai Etika Busana Muslimah dalam Perspektif AlQur?an Jurnal Studi Islam, Vol. XII, No. 2, 2017 153.
Ruslan, Rosady. (2005). Kiat Dan Strategi Kampanye Public Relation. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Sahabuddin..(et al.),-- E. rev.--. (2007). Ensiklopedi Al-Qur?an: Kajian Kosa kata. Jakarta: Lentera Hati.
Salbino, Sherief. (2014). Buku Pintar Gadget Andorid Untuk Pemula. Jakarta: Kuncin Komunikasi.
Setyastuti, Yuanita. 2012. "Aprehensi Komunikasi Berdasarkan Konteks Komunikasi dan
Tipe Kepribadian Ekstrovert- Introvert". Komunikator 4 (2).
Shadily, Hassan. (1983). Ensiklopedi Indonesia. Jakarta: PT. Ichtiar Baru Van Hoeve. jilid IV,
Siagaan, Sondang P. (2008). Manajemen stratejik. Jakarta: Bumi Aksara. 2008.
Somad, Rismi dan Doni Juni Priansa. (2014). Manajemen Komunikasi
Mengembangkan Bisnis Berorientasi Pelanggan. Bandung: Alvabeta
Stainer, George dan John Milner. (2007). Manajemen Strategic. Jakarta: Erlangga.
Suindrawati. (2015). Analisis Strategi Pemasaran Dan Penentuan Lokasi Dalam
Meningkatkan Penjualan Baju Muslim ( studi kasus di Toko Jesy Busana
Muslim Bapangan Mendenrejo Blora), (Semarang: Skripsi tidak diterbitkan, 2015)
Sulaksana, Uyung. (2003). Integreted Marketing Comunication. Yogyakarta:Pustaka Pelajar.
Sururin, “Pakaian Perempuan Prespektif Al-Qur?an,” Majalah AULA, No. 04/ Th.XXII ( April 2000)
Suryana. (2006). Kewirausahaan. Jakarta: Salemba Empat Patrian 2006
Suryanto. (2015). Pengantar Ilmu Komunikasi. Bandung: Cv Pustaka Setia.
Syarif Fadillah-FDK.Pdf (SECCUARED). Diakses Pada Tanggal 21 April 2021
Tim Penyusun, Ensiklopedi Al-Qur?an: Kajian Kosa-Kata, h. 994, 996
Tim Pusat Kementrian Perdagangan RI. (2014). Panduan Optimalisasi Media
Sosial Untuk Kementrian Perdagangan: Pusat Hubungan Masyarakat.
Tjiptono, Fandi. (2008). Strategi Pemasaran (edisi ke-3). Yogyakarta:ANDI.
Wawancara dengan Nadilla Asmarani pemilik Dapoer Kudil, pada tanggal 12 Juli 2020, pukul 19.20 WIB.
Wijayanti, Ratna. "Jilbab Sebagai Etika Busana Muslimah dalam Perspektif AlQur?an Jurnal Studi Islam". Jurnal Studi Islam, 9(2), 153.
Wikipedia. "Instagram". Diakses 30 Maret 2021 pukul 15.00 dari
http://en.wikipedia.org/wiki/Instagram
Wikipedia. "Media Sosial". Diakses pada 30 September 2021 pukul 17.00 dari
http://id.m.wikipedia.org/wiki/Media_sosial.
www.http://fmghifari.blogspot.com, diakses 15 Agustus 2021 pukul 10