Pesan Dakwah dalam Film 99 Cahaya di Langit Eropa (Analisis Semiotika Roland Barthes)

  • Desi Rosmitasari
Keywords: Da’wah, Movies, Semiotics Barthes

Abstract

Films included in the category of mass media which attracted many people because the filmmakers to convey the message of the film-making directly. Moreover, after the development of technologies in various fields including film. One of the films circulating in Indonesia is a movie 99 Light In Sky Europe Part 1, as object in this study. That's because in the film Thunder Soeharjanto contains many messages of da’wah that can be used as examples in everyday life. This research was conducted using qualitative research methods semiotic analysis of Roland Barthes theory which aims to determine the meaning of denotation and connotation of symbols contained in the film. As for how data collection is done through cutting scenes into images. Barthes analyzed using the theory to represent the symbols in the form of marks which include signs of verbal and non-verbal signs. The conclusion of this study is obtained much propaganda message which includes the fields of faith, worship and morality.

References

Ardianto, Elvinaro. Komunikasi Massa: Suatu Pengantar. Bandung: Simbiosa Rekatama Media, 2007.
Berger, Artur Asa. Pengantar Semiotika: Tanda-Tanda dalam Kebudayaan Kontemporer, (Yogyakarta :Tiara Wacana,2010.
Berger, Artur Asa. Pengantar Semiotika: Tanda-Tanda dalam Kebudayaan Kontemporer. Yogyakarta:Tiara Wacana,2010.
Departemen Pendidikan Nasional. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka, 2002.
Kayo, Khatib Pahlawan. Manajemen Dakwah: Dari Dakwah Konvensional Menuju Dakwah Kontemporer. Jakarta: Amzah, 2007.
Kurniawan, Semiologi Roland Barthes. Magelang: Yayasan Indonesiatera,2001.
Mc Quail, Denis. Teori Komunikasi Massa. Jakarta : Erlangga, 1994.
Piliang, Yasraf Amir. Hipersemiotika: Tafsir Cultural Studies Atas Matinya Makna. Yogyakarta :Jalasutra, 2003.
Pranajaya, Adi. Film dan Masyarakat: Sebuah Pengantar. Jakarta: BP SDM Citra, 2013.
Sobur, Alex Semiotika Komunikasi. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2009.
Sobur, Alex. Analisis teks Media: Suatu Pengantar untuk Analisis Wacana, Analisis Semiotik, dan Analisis Framing. Bandung : Remaja Rosdakarya, 2006.
Destiana, Ika dkk. “Penerimaan Media Sosial: Kajian dalam Kalangan Pelajar Universiti Di Palembang” Malaysian Journal of Communication Jilid 29 (2) 2013.
Hashim, Hasrul dan Aziz, Jamaluddin. “Filem dan Revolusi Teknologi: Persepsi Penggunaan Cgi Dari Aspek Estetik & Kreativiti” Malaysian Journal of Communication Jilid 30 (Special Issue) 2014.
Kurnia, Novi. “Perkembangan Teknologi Komunikasi dan Media Baru: Implikasi Terhadap Teori Komunikasi”, Jurnal Mediator Vol. 6, No. 2, Desember 2005.
Putra, Edwyn Charisma dan Muhammad, Budi Setiawan. “Analisis Psikografi Penonton Film Indonesia di Surabaya”. Jurnal Insan Vol. 13 No. 03, Desember 2011.
Ridha, Syamsu Dhuha Firman. “Teknik Sinematografi Dalam Melukiskan Figur KH. Ahmad Dahlan. Studi Deskriptif Pada Film Sang Pencerah)”. Skripsi S1, Program Studi Komunikasi dan Penyiaran Islam, Fakultas Dakwah dan Komunikasi, Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta, Tahun 2014.
Yogatama, Adiprana dan Nugraheni, Yunita. “Kajian Ssosiolinguistik dalam Style (Ragam Bahasa) Dialog Film Indonesia (Studi Kasus: Naskah Film Indonesia Tahun 2005-2008)”. Prosiding Seminar Nasional Unimus 2010, Fakultas Bahasa & Budaya Asing Universitas Muhammadiyah Semarang.
Zamroni, Muhammad. “Perkembangan Teknologi Komunikasi dan Dampaknya Terhadap Kehidupan”. Jurnal Dakwah, Vol. X No. 2, Juli-Desember 2009.
Arief, Aqil Wilda. “Kebangkitan Film Islami dalam KMGP The Movie”, diakses 11 November 2015 dari https://www.selasar.com
Ichsan, Adhie. “10 Film Indonesia Yang Mengundang Kontroversi”, diakses 11 November 2015 dari http://hot.detik.com
Komisi Penyiaran Indonesia. “Undang-Undang Perfilman No.8 Tahun 1992”, diakses 12 November 2015 dari http://www.kpi.go.id
Redaktur. “Industri film Indonesia makin kering kreativitas”, diakses 11 November 2015 dari http://www.kabarbisnis.com.
Redaktur. “Kaleidoskop (2): Tahun Pengukuhan Film Religi Islami”, diakses 11 November 2015 dari http://www.dream.co.id
Redaktur. “Sineas Miskin Kreativitas”, diakses 11 November 2015 dari http://www.suaramerdeka.com
Sumi, Ulya dkk. “Perbedaan Kencenderungan Narsistik Antara Laki-Laki dan Perempuan Pengguna Jejaring Sosial Instagram” Jurnal Psikologi Progam Studi Psikologi, Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, Universitas Brawijaya, diakses 11 November 2015 dari http://psikologi.ub.ac.id/.
Published
2017-08-18
Section
Artikel